وبلاگی از جنس گل

هر آنچه در مورد گل لازم است بدانید

وبلاگی از جنس گل

هر آنچه در مورد گل لازم است بدانید

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

نحوه کاشت و پرورش رز بالا رونده:

گل رز رونده از جمله گلهای دوست داشتنی  است که مورد علاقه بسیاری از افراد می باشد؛ خیلی از مردم تمایل دارند انواع مختلف گل رز را در جلوی خانه و یا حیاط خلوت منزلشان پرورش دهند.مجله توکا قصد دارد روش پرورش گل رز بالا رونده را در اختیار شماعزیزان قرار دهد.

انواع مختلفی از گل رز بالا رونده وجود دارد که نحوه  کاشت همه آنها مشابه می باشد و این کار در هر زمانی بین بهار تا پاییز امکان پذیر است.

گل های رز رونده در حیاط منزل و اطراف خانه منظره زیبا و دیدنی را ایجاد خواهند کرد.  در ادامه می توانید با روش نگهداری وتکثیر گل رز بالا رونده بیشتر آشنا شوید.

نحوه پرورش گل رز رونده

روش نگهداری رز رونده:

گل رز دارای گونه های متفاوتی است که از نظر فرم، رنگ، عطر و دوام از جمله گلهای زیبا و محبوب می باشد که اغلب به شکل بوته ای می باشد. در این قسمت نحوه  پرورش گل رز بالا رونده را به شما دوستان  معرفی می کنیم.

به منظور کاشت و پرورش گل های رز بالا رونده، منطقه ای آفتابی را انتخاب نمایید. گل های رز در دوران رشد خود به حداقل ۶ ساعت نور مستقیم آفتاب در طول روز نیاز دارند. در مرحله بعدی لازم است شبکه ای را که می خواهید گل های رز را به آن ببندید انتخاب کنید. لازم است شبکه مورد نظر که شامل توری ها، حصار و … باشد را قبل از کاشتن گل نصب نمایید و از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید. با استفاده از بیل، چاله ای بزرگ در حدود ۵۰ سانتی متر که از پایه فاصله دارد حفر نمایید.

آموزش کاشت گل رز رونده

 

سپس نمک منیزیم را به طور مساوی در پایین چاله بریزید؛ نمک منیزیم تولید سبزینه را افزایش داده و موجب جذب سریع نیتروژن می شود. در مرحله آخر، رز بالا رونده را در گودال قرار داده و روی آن خاک بریزید و سپس آب دهید.

 

آموزش تکثیر گل رز رونده

 

در ادامه کاشت و پرورش گل رز  لازم است هر هفته یک قاشق غذا خوری نمک منیزیم به پای گل ریخته و بعد آن را آبیاری کنید. نمک منیزیم تاثیر زیادی در رشد سریع گیاه دارد.

به طور کلی برای اینکه بتوانید گل رز را به پایه ببندید، یک یا دو فصل زمان می برد. دقت کنید که پایه ای را کهگل را به آن می بندید محکم به زمین وصل شده باشد

 گل رز رونده در گلدان

 

به منظور رشد بهتر گل رز رونده به صورت منظم گل های پلاسیده را بچینید؛ ساقه های سالم باید از قسمت گل چیده شوند، اما برای ساقه های ضعیف و باریک لازم است از پایین تر قطع شوند تا رشد بهتری داشته باشند. برای هرس گیاه باید از قسمت بالاتر از برگ های سالم و کامل برش بزنید، زیرا در این قسمت هورمون ها متراکم شده اند، بنابراین گیاه سریع تر می تواند جوانه زده و گل دهد.

اگر شما می‌خواهید کمی ارتفاع به گیاهان باغچه خود اضافه کنید، رزهای رونده بهترین انتخاب هستند. رزهای رونده می‌توانند روی دیوار خانه، فنس‌های باغ یا باغچه و یا شبکه‌های میله‌ای که خودتان در اطراف آن‌ها می‌گذارید، رشد کنند. به یاد داشته باشید که شما باید گل رزهای رونده خود را آموزش دهید تا در چه جهتی رشد کنند و وقتی که تمام گل رزها از آن جهت پیروی کردند، ساقه‌هایی را که به جهت مخالف می‌روند هرس کنید تا عادت رشد آن‌ها بهم نخورد.

گل رز رونده

آبیاری و خاک مناسب رز رونده

اکثر رزهای رونده به آفتاب زیاد و مستقیم نیاز دارند البته به نوع گل رزی که انتخاب می‌کنید نیز بستگی دارد. بعضی از انواع این گل‌ها در مکان‌های سایه‌دار نیز می‌توانند رشد کنند. نوع رز رونده را باید با توجه به مکانی که برای کاشت در نظر گرفته‌اید و با مشورت یک متخصص انتخاب کنید. خاک این نوع گل مانند تمام گل‌های رز دیگر، باید گذرآب مناسبی داشته باشد و از لحاظ ارگانیک و غنی بودن دارای وضعیت خوبی باشد.

گل‌های رز رونده را نزدیک دیگر گیاهان خود یا درختان نکارید و به آن‌ها فضای لازم را برای بالا رفتن و داشتن یک تکیه‌گاه بدهید. اگر این گل‌ها را در نزدیکی دیوار و یا فنسی می‌کارید و  قصد دارید اینگونه به آن‌ها جهت بدهید، حتما حواستان باشد تا امکان گردش جریان هوا وجود داشته باشد. در غیر این صورت، با اینکه این نوع از رزها دارای عمر طولانی هستند، خیلی زود به دلیل آفت و بیماری‌های گیاهی از بین خواهند رفت. این نوع از گل‌ها دهه‌ها رشد می‌کنند و دوام می‌آورند؛ حتی تا چند سال اول پرورش آن‌ها لازم نیز خیلی وقت خود را صرف هرس کردن کنید.

بهش ما پیشنهاد میکنیم قبل از پرورش گل های رز رونده مقاله 10 تا از بهترین گل های رز رونده را مطالعه کنید.

گل رزهای رونده را می‌توانید یا با ریشه‌ی درون خاک یا به صورت ریشه‌ی لخت بخرید و سعی کنید در یک روز خشک و بدون سرما این نوع گل را بکارید. چاله‌ی کاشت را به اندازه‌ی دو برابر ریشه‌های این گل بکنید. همانطور که قبلا گفته شد، ریشه را در درون خاک قرار دهید و مراحل کاشت آن را مانند سایر رزها که پیش‌تر در همین مقاله توضیح داده شد، انجام دهید.

در مرحله پرورش رز چیزی که این نوع رزها را متمایز می‌کند، آموزش دادن به آن‌هاست؛ شما باید جهت رشد کردن آن‌ها را تعیین کنید و به سوی آن جهت هدایتشان کنید. باید ساقه‌ها را آموزش دهید تا در جهت سیم‌هایی که در نزدیک فنس و دیوار قرار داده‌اید رشد کنند. برای شروع این آموزش، اول جهت مناسب را باید انتخاب کنید. پس از انتخاب جهت مناسب که باید با توجه به محل کاشت و نور خورشید انجام گیرد، باید بدانید که این نوع از رزها سنگین هستند و برای نگه داشته شدن به بیشتر از یک میله نیاز دارند.

 

همچنین بخوانید : پرورش گل رز سیاه

پرورش و نگهداری گل رز

اگر قصد دارید این رزهای را در جایی به دور از دیوار و فنس بکارید، از برج‌های رز رونده می‌توانید برای جهت دادن و نگه داشتن آن‌ها استفاده کنید. به دلیل خاصیت رشد رونده‌ی آن‌ها، از این نوع رز برای تزئیین آلاچیق‌ها، ستون‌های باغ‌ها و خانه‌ها نیز استفاده می‌شود.

پیشنهاد می‌شود این رزها را در نزدیکی درخت نکارید زیرا آن‌ها خود به خود نمی‌توانند به درخت وصل شوند و برای رشد به مشکل خواهند خورد.

شبکه‌ی داربست را در درون زمین به شکل بالا قرار دهید و به یاد داشته باشید که باید حدود 30 تا 50 سانتی‌متر با خود گیاه فاصله داشته باشد، چراکه در جریان بودن هوا بسیار مهم است و اگر خیلی نزدیک باشد این گردش هوا اتفاق نمی‌افتد. پایه‌های شبکه داربست را باید در حدود 10 سانتی‌متر داخل خاک فرو کنید. اگر خاک شما سفت است، چاله‌های کوچکی بکنید تا بتوانید پایه‌ها را به خوبی در داخل خاک مستقر کنید.

شبکه داربست گل رز رونده
زمانی که گل شما رشد کردن را آغاز کرد و بزرگ‌تر شد، ساقه‌های کوچک رز رونده را به میله‌های این شبکه متصل کنید. حواستان باشد تا بین ساقه‌ها به خوبی فاصله اندازید تا فضای کافی برای رشد کردن را داشته باشند. اگر از شبکه میله‌ای استفاده نمی‌کنید و از سیم‌هایی اطراف دیوار، فنس و ستون‌های آلاچیق استفاده می‌کنید تا به آن‌ها جهت دهید، باید همین مراحل را برای آن نیز طی کنید.

پرورش و نگهداری گل رز
برخلاف دیگر انواع رز، این نوع گل‌ها را نباید مرتبا هرس کنید. به جز بریدن ساقه‌های قهوه‌ای خراب، در دو تا سه سال اول پرورش رزهای رونده نباید آن‌ها بچینید و بعد از گذشت این مدت شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

برای مشاهده ادامه این مطلب و نکات طلایی و کامل بر روی پرورش گل رز رونده کلیک کنید.

  • ali yaghoobi
  • ۰
  • ۰

نماد گل رز سیاه
گل یکی از بهترین هدایا است، مخصوصا گل رز که بسیار زیبا بوده و اکثرا آن را دوست می‌دارند. بارها برای تمامی ما این اتفاق افتاده که فقط با هدیه چند شاخه رز، احساسات عمیق خودمان را نسبت به طرف دیگرمان  ابراز کرده و احساس خوبی را به او منتقل کرده ایم. 
گلها به علت تنوع نامحدودشان، تحت هر شرایطی معانی خاص و ویژه ای دارند. آگاهی از معنی رنگ آن ها و همچنین تعداد شاخه های به کار رفته از آن ها در دسته گل و ... می توانند ما را در هدیه دادن گل و افزایش تاثیر گذاریشان یاری نمایند. 
خیلی از افراد می پرسند که نماد گل رز سیاه چیست؟ ما در مقاله زیر به بررسی این موضوع که نماد گل رز سیاه چیست؟ می پردازیم.
 

رز سیاه نمادی از مرگ و غم است

در رابطه با این مطلب که نماد گل رز سیاه چیست؟ باید گفت: رز سیاه نمادی از هرج و مرج است. رز سیاه یک نماد افسانه ای بوده و در افسانه ها با عنوان ها و معانی مختلفی مثل جادوی سیاه، زیبای سیاه، بارکارول، رز مخملی سیاه و تاسکانی باشکوه آمده است. 

 همچنین بخوانید : تاریخچه گل رز 

اما رز سیاه همیشه نماد مرگ و اندوه نیست و گاهی واقعا شگفت انگیز است به عنوان مثال تصویر زیر نمونه ای از رز سیاهی است که نماد غم و اندوه نیست : 

 

نکاتی برای پرورش گل رز سیاه

 

گل‌های رز دارای انواع مختلف با رنگ‌های متنوعی هستند و در این میان رنگ‌های تیره که به آن رز سیاه نیز می‌گویند برای عده‌ای بسیار جالب بوده‌اند زیرا معمولا رنگ‌های صورتی و قرمز گل‌های رز برای چشم آشنا هستند. درواقع اگر بخواهیم علمی صحبت کنیم، گل رز سیاه وجود ندارد؛ در گلفروشی‌ها گل‌های رز سیاه را می‌بینید اما گل‌های چیده شده هستند و از طریق جذب رنگ گل، به آن رنگ درآمده‌اند. گل‌هایی که قرار است کاشته بشوند، دانه سیاه ندارند بلکه بیشتر بنفش تیره هستند که به آن رز سیاه می‌گویند.

 

شما با استفاده از نوع مناسب رز تیره و تکنیک‌های خاص، می‌توانید گل خود به تیره‌ترین حالت خود برسانید، به طوری که تنها رگه‌های خیلی کمی از رنگ‌های دیگر در آن دیده شود. انواع رزهای تیره شامل یشمی تیره، باکارای تیره و آبی نیمه شب می‌باشد که سه تا از معروف‌ترین‌ها هستند.

رنگ نهایی رز شما به عوامل محیطی نیز می‌تواند بستگی داشته باشد. اگر شما  طرفدار باغبانی هستید و یک گلخانه برای خود دارید، حتما این نوع رز را در گلخانه بکارید تا به خوبی بتوانید شرایط آن را کنترل کنید. در غیر این صورت، رز سیاه خود را مانند دیگر رزها در هرجایی که می‌خواهید بکارید. نکاتی که برای پرورش گل رز سیاه باید به آن توجه کنید از جمله موارد زیر هستند:

– درست است که از انواع رز سیاه استفاده کرده‌اید اما می‌توانید از رنگ گل تیره نیز استفاده کنید و آن را به آبی که برای آبیاری استفاده می‌کنید اضافه کنید. هرچند به یاد داشته باشید که این کار بیشتر برای رزهای چیده شده موثر است که در آب آن‌ها رنگ گل بریزید تا تغییر رنگ دهند اما می‌توانید برای این کاشت گل‌ها نیز هر از چندگاهی از این روش استفاده کنید ولی انتظار نتیجه‌ی قطعی را نداشته باشید.

 – این رزها برای رشد و تیره‌تر شدن رنگ خود به سایه نیز احتیاج دارند پس باید مکان رشد آن‌ها را به خوبی انتخاب کنید.

برای مشاهده عکس ها و ادامه این مطلب بر روی رز سیاه کلیک کنید.

  • ali yaghoobi